Hoe ziet een opleiding rijinstructeur er uit?

Als je op zoek bent naar een baan, zou het zomaar kunnen dat rijinstructeur goed bij je past. Het is erg divers en sociaal werk, waar je redelijk makkelijk je eigen uren kunt bepalen. Daarnaast zijn de baankansen erg hoog, wat enige zekerheid kan bieden. Als je ervoor kiest om deze weg te bewandelen, zal je een opleiding rijinstructeur moeten volgen. Voordat je de knoop echt doorhakt, is het echter wel handig om te weten hoe die opleiding er eigenlijk uit ziet. Daar gaat deze blog over.

Drie varianten

Voordat de individuele onderdelen van de opleiding rijinstructeur worden besproken, is het nodig om wat te zeggen over de meer algemene vorm van de opleiding. Veel opleiders bieden drie soorten aan: klassikaal, online en een hybride vorm met zowel klassikaal als online onderwijs. Als je voor klassikaal kiest, zal het onderwijs vaak plaatsvinden in het weekend of de avonden. Dit zorgt ervoor dat je naast de opleiding nog met gemak een (andere) baan kunt hebben. Het is soms ook mogelijk om dagelijks lessen te volgen, dan duurt de opleiding een stuk korter. Klassikaal onderwijs is voor veel mensen fijn, omdat het structuur en een stok achter de deur biedt. Online lessen zijn daarin anders: je bepaalt zelf wat je tempo is, wat dus meer vrijheid biedt. De keuze voor on- of offline lessen (of een mix) is alleen mogelijk voor het theoretische gedeelte, aangezien het onmogelijk is om de praktijkervaring online aan te bieden.

Het theoretische deel van een opleiding rijinstructeur

Of je nu kiest voor klassikaal onderwijs, online modules of een mix van de twee, wat je leert zal elke keer hetzelfde zijn. Een opleidingstraject tot rijinstructeur bestaat uit drie fases. Fase één is een mix van theorie en praktijk, fase twee is alleen theoretisch. In de eerste fase staat in het theoretische deel de verkeersdeelname centraal. Denk aan wet- en regelgeving, veiligheid, milieu en rijprocedure B. Deze kennis wordt getoetst in een theorie-examen, afgenomen door het IBKI (het instituut voor certificering en examinering in de mobiliteitsbranche). In fase twee gaat het om didactische vaardigheden: hoe geef je het beste les? Je leert hoe je het beste een les kunt voorbereide en wat er in ieder geval in moet. Daarnaast leer je hoe je je leerlingen het beste kunt instrueren en beoordelen. Weer zijn er theorie-examens, afgenomen door het IBKI. Eén van de examens zal vooral draaien om praktijkvoorbeelden.

Het praktische deel van de opleiding rijinstructeur

Zoals eerder benoemd is er een praktisch deel in de eerste fase. Er zijn een aantal dingen die je zult leren in de opleiding rijinstructeur en waarop je ook getoetst zult worden. De onderwerpen die aan bod komen zijn: verantwoord rijden als (eerste) bestuurder, verantwoording afleggen in bepaalde verkeerssituaties (waarom doe je wat je doet) en het uitvoeren van bijzondere verrichtingen. Fase twee heeft geen praktisch deel, fase drie des te meer. Deze fase staat namelijk helemaal in het teken van een stage. Deze duurt ongeveer veertig uur, waarvan 35 actief en 5 passief. Tijdens de passieve uren zal je een gecertificeerde rijinstructeur observeren. Uiteindelijk wordt je op een les die je helemaal zelf hebt voorbereid en gegeven beoordeelt.